Kampagner
DSU’s kampagner er hamrende vigtige. Det er her, vi hverver en stor del af vores medlemmer, og ligeledes har muligheden for at melde offensivt ud om vores politik og visioner.
En kampagne må aldrig nogensinde blot blive kampagne for kampagnens skyld. Det skal være den gode politiske ide, der naturligt skal udmunde i kampagner. Derfor er det vigtigt, at vi i DSU bliver bedre til at omsætte vores politiske ideer til kampagner.
Lige gyldigt hvor mange medarbejdertimer man øremærker til kampagne, vil det aldrig ændre på det faktum, at det er de frivillige kræfter, der skal bære kampagnerne. Derfor er det også vigtigt, at de frivillige i højere grad inddrages i udarbejdelsen af DSU’s centrale kampagner, og endvidere gives muligheden for støtte i forbindelse med lokale kampagneinitiativer.
Skolestartskampagnen
Skolestartskampagnen er et godt koncept, der giver DSU mulighed for at sætte et politisk emne til debat overalt i landet på samme tid.
En problematik omkring skolestartskampagnen er, at det kan virke meget centralistisk, at de lokale skal ud og køre en kampagne, som de ikke selv har haft muligheden for at præge. Desto mere indflydelse man giver folk på et projekt, desto mere gejst lægges der også i at få kampagnerne ført ud i livet. Derfor bør skolestartskampagnen planlægges i så bredt et forum som muligt. Helt konkret bør skolestartskampagnen diskuteres i landsledelsen, hvorefter en arbejdsgruppe bestående af frivillige lokale kan nedsættes til at arbejde videre med skolestartskampagnen i juni og juli måned. Medejerskab er vigtigt, og med en arbejdsproces som denne, hvor de frivillige inddrages, vil man kunne sikre, at der lægges ekstra energi i skolestartskampagnen overalt i landet.
Lokale kampagner
DSU’s kampagner kan ikke virke lige godt over alt i landet. Nogle politiske temaer er måske mere nærværende at føre kampagne på i Nordjylland end i København - og omvendt. Derfor skal det være let for de enkelte distrikter at udvikle og føre selvstændige kampagner. Disse findes allerede i høj grad, og mange fede kampagneinitiativer opstår lokalt. Alt for ofte forbliver de gode ideer dog kun som ideer, da der mangler penge eller eksempelvis resursepersoner, der kan bistå med grafisk hjælp til materiale eller lignende.
Mit forslag lyder, at man øremærker både en mængde penge og ansattekræfter til at hjælpe distrikterne med en gang om året at udvikle selvstændige kampagner. Det er rigtig god uddannelse for lokale aktive, og endvidere en rigtig fed oplevelse at skabe egne kampagneinitiativer. Derudover vil man kunne sætte fokus på lokale mærkesager på en ny måde, der ellers ikke er muligt gennem de centrale kampagner.
Vi skal være overalt!
DSU’s uddelernetværk er genialt, hvis det fungerer. DSU bør have kontaktpersoner, - ikke blot på gymnasierne som i dag, men på alle ungdomsuddannelsesinstitutioner i Danmark. Med andre ord er det vigtigt at sikre, at vi også får DSU-kontaktpersoner på handelsskolerne og de tekniske skoler. Disse kontaktpersoner på uddannelsesinstitutionerne skal fungere som ambassadører for DSU, og de skal modtage relevante nyheder fra DSU, herunder; nyhedsbreve, materialer til uddeling, fakta om DSU’s uddannelsespolitik, mv. I forbindelse med planlægningen af eksempelvis skolestartskampagnen vil det også være disse kontaktpersoner, der kan koordineres med.
Målsætningen om, at DSU mindst en gang årligt skal have besøgt alle landets ungdomsuddannelser, er en fin hensigtserklæring, men opfyldes ikke af sig selv. I dag er der ikke noget klart overblik over, hvor mange ungdomsuddannelser DSU når at besøge i løbet af et år. Derfor bør man lave en statistik over alle landets ungdomsuddannelser, hvori det fremgår, hvornår DSU sidst har været på den enkelte institution. Meningen er ikke, at de lokale skal piskes, - mange steder kan det være svært at nå alle uddannelsesstederne, hvis der eksempelvis er mangel på folk. Statistikken skal derimod kunne bruges til at indsætte ansatte-kræfter der, hvor der er behov for det og på denne måde sikre, at DSU lever op til vores egne målsætninger.
Fra politik til kampagne
I DSU udvikles mange spændende politiske ideer og visioner. Desværre går mange af de gode ideer i glemmebogen, og når aldrig udenfor DSU. Vi skal derfor være bedre til at omsætte vores politik til kampagner, udadrettede initiativer og aktivisme. Lange oplæg på skrift har ingen værdi i sig selv, hvis vi ikke formår at bruge politikken offensivt og gøre den danske ungdom opmærksom på vores værdier og ideer!
Kort sagt:
- Skolestartskampagnen skal planlægges af frivillige kræfter fra hele landet.
- Der skal øremærkes både penge og resurser til lokale kampagner i distrikterne.
- DSU’s uddelernetværk skal ikke kun tælle gymnasierne, men også landets handelsskoler og tekniske skoler.
- Der skal føres statistik over alle landets ungdomsuddannelser, således at det bliver let at få overblik over, hvornår DSU sidst har været på det enkelte uddannelsessted.
- Vi skal blive bedre til at omsætte vores politiske ideer til kampagner og aktivisme.
<< Startside